Scouting Tools

Pionier & knoop technieken per insigne

In dit hoofdstuk staat beschreven welke knopen je per insigne moet beheersen.
De beschrijving van deze knopen vind je op: Pionier technieken Scouting Boekel
Enkele toepassingen van deze knopen kun je vinden op: Knopen en pionieren

Insigne Pionieren I
Wat moet je kunnen?
– Achtknoop
– Platte knoop
– Mastworp
– Kruis sjorring

Insigne Pionieren II
Wat moet je kunnen?
– Achtknoop
– Platte knoop
– Mastworp
– Kruis sjorring

– Driepoot sjorring of Achtsjorring
– Dubbele achtknoop
– Middeman steek
– Schoot steek
– Tweepoot sjoring

Insigne Pionieren III
Wat moet je kunnen?
– Achtknoop
– Platte knoop
– Mastworp
– Kruis sjorring

– Driepoot sjorring
– Dubbele achtknoop
– Middeman steek
– Schoot steek
– Tweepoot sjoring

– Timmerman steek
– Paal steek
– Constructor
– Diagonaal steek
– Stijgersjorring

Tochttechnieken

Hierbij een uitleg van verschillende tochttechnieken
Deel 1

Kaart en kompas technieken


Kaart en kompastechnieken
Deel 1
Deel 2

Maak je eigen topografische kaart

Jouw eigen topografische kaart (stafkaart) op schaal printen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het Scoutinggebouw als middelpunt van de kaart te kiezen, of een vak gebruiken waar jouw tocht precies in valt.
Zo hoef je niet met meerdere kaarten op pad.
Ook kun je ieder gewenst papierformaat kiezen en pas je de marges gemakkelijk aan.

Je kunt ook gemakkelijk je eigen striptocht genereren

Of je kaartcoördinaten en kruispeilingen zoeken