Maatschappelijke Stage

Wat is maatschappelijke stage?

Maatschappelijke stage gaat om het doen van vrijwilligerswerk.

Vanaf schooljaar 2011-2012 is de maatschappelijke stage verplicht voor alle middelbare scholieren. De maatschappelijke stage houdt in dat jongeren vrijwilligerswerk doen tijdens hun middelbare schoolperiode. In de volksmond heet de maatschappelijke stage de “MAS”.

Ook bij Scouting Boekel kun je je MAS doen. Scouting is een organisatie die louter op vrijwilligers draait en bij uitstek hiervoor geschikt is.

Leuke activiteiten, omgaan met kinderen en een boel ervaring opdoen, wat later ook nog eens goed op je CV staat.

Inmiddels hebben de eerste stagiaires hun stage’s al afgerond.

Maatschappelijke stage,

De school is samen met de leerling verantwoordelijk voor de uitvoering en registratie van de maatschappelijke stage. Afhankelijk op welke school je zit, heeft de school hiervoor een MAS pakketje en voorlichtingsinformatie hiervoor samengesteld. Ook worden er op sommige plekken MAS markten georganiseerd waar voorlichting wordt gegeven en er stageplek aanbieders zijn.

De leerling zelf heeft de keuze om een zelf een stageplek te kiezen .Bij voorkeur een plek, die het best aansluit bij zijn/haar interesses.
De goedkeur voor je stageplek  wordt gegeven door de MAS coördinator op school.

Scouting Boekel, zorgt voor een leuke plek, een goede begeleiding en een groep enthousiaste kinderen die blij zijn dat ze een spontane begeleider erbij krijgen. In ruil ervoor terug krijg je een boel ervaring, draai je mee clubs, en heb jezelf inbreng in de programma’s die we draaien.

Tevens is het voor jou  en ons ook een mooie gelegenheid om uit te proberen of een vaste plek als vrijwilliger iets voor je zou zijn.

Onze activiteiten en spel zijn gebaseerd op de visie van Scouting Nederland. Zie hieronder de korte uitleg van die visie: SCOUTS.

stage foto
Kijk ook eens op de website van Scouting Nederland om een indruk van de Nationale organisatie op te doen, https://www.scouting.nl/spel/algemeen/spelvisie

Het scoutingspel bij Scouting Boekel speelt zich af in een mooie bosrijke omgeving, gelegen aan de rand van Boekel bij blokhut de Perekker.
Naast bossen en voldoende speelgelegenheid hebben we ook een mooie vijver naast de deur. Het centrum is op loopafstand.
We bieden je een leuke enthousiaste groep kinderen en een gezellig team.
Ervaren mensen die je kunnen helpen bij het leiding geven en het maken van een programma.
Daarnaast zijn er opleidingsmogelijkheden binnen Scouting Nederland.
Scouting is een vrijwilligersorganisatie, dus je krijgt er niet voor betaald.

De eerste ervaringen
Afgelopen jaren heeft Harm zijn stage bij de Bevers afgerond en Rens bij de Welpen.
Ze waren zo enthousiast dat ze vaste begeleider zijn geworden.
Roel en Thijs hebben afgelopen jaar hun stage bij de Bevers afgerond.

Tot slot
We hopen je een goede indruk gegeven te hebben over Maatschappelijke stages bij Scouting Boekel.
We hebben stageplaatsen beschikbaar op de zaterdag, misschien iets voor jou, of wil je meer informatie.
Neem dan eens contact op met een van de groepsbegeleiders.