Scoutinggebouw Boekel is een walhalla voor kampen van schoolverlaters

Artikel Brabants Dagblad 28-06-2023  Kees Backx

De jongens gaan we niet missen. Bossen, een groot speelterrein, een grote waterpartij en een gebouw met keuken, twee slaapzalen en kamers voor de leiding. Kortom: het scoutinggebouw op de Perekker in Boekel is een ideale locatie voor schoolverlaterskampen. Deze woensdag streek groep acht van basisschool De Vlasgaard uit Zeeland er neer.

Na een probleemloze fietstocht van veertien kilometer arriveerden de kinderen bij hun onderkomen voor de komende drie dagen. Eerst even een welkomstdrankje en dan is het tijd om de slaapzalen in orde te maken. Groepskracht Heléne Geerts ziet het vanaf de zijkant aan.

Zeker in de zaal van de meisjes is het een drukte van belang: luchtmatrassen keurig in het gelid, slaapzak erop en koffertje ernaast. In dat koffertje onder meer galajurken, want een van de hoogtepunten van het schoolverlaterskamp wordt het gala.

Na een kwartiertje slaan de jongens buiten aan het voetballen, de meisjes houden het bij volley, badminton en tennis. Op een bankje zitten de vriendinnen Isa en Jildou te kijken. Ze hebben net even gevolleybald. Ze vinden het wel jammer dat het schooljaar ten einde loopt, maar ze kijken ook reikhalzend uit naar het voortgezet onderwijs.
Voor Isa is dat de havo op het Udens College, Jiddou gaat naar het Waldorf-onderwijs. Dat zit in hetzelfde gebouw dus we zullen elkaar vaak zien. Er gaan nog meer kinderen uit onze groep die kant uit. Naar havo en vwo. De jongens gaan we niet missen, maar de meisjes wel, lachen ze. Al is Zeeland natuurlijk niet zo groot, dus we zien elkaar nog vaak genoeg.

Moeders komen pannenkoeken bakken.  Op het programma van deze week staat de onvermijdelijke spooktocht in de bossen. Heléne Geerts: Daar loopt half Zeeland voor uit. Er zit zeker vijftig man her en der in het bos. Verder is er een babyfotospel. Iedere leerling, 53 in totaal, heeft een babyfoto van zichzelf meegebracht. Die worden opgehangen en iedereen mag raden wie wie is. Ook is er een handelsspel in de geest van Kolonisten van Catan, een vossenjacht door Boekel en deze woensdag komt een aantal moeders pannenkoeken bakken.

Opvallend is dat we vroeger moeite moesten doen om ouders mee te krijgen, verteld Heléne Geerts. Tegenwoordig moeten we loten. Deze keer hebben we zes vaders mee. Vrijdagochtend fietsen de leerlingen terug naar Zeeland, waar het kamp wordt afgesloten met vlotten bouwen bij de Heische Tip. En binnenkort volgt dan nog de gebruikelijke musical.

Voor de Scouting is de verhuur van de blokhut een leuke bron van inkomsten. We zouden hem wel vaker willen verhuren, maar dat kan niet. We moeten hem ook nog zelf kunnen gebruiken, zegt beheerder Cor van Doren. Het pand is van de gemeente, maar die verricht alleen het hoogst nodige onderhoud. Dus de rest moeten we zelf doen. We verhuren maximaal vijf weken per jaar. Dat brengt grofweg vijfduizend euro in het laatje.

Buiten de Vlasgaard verbleven de afgelopen weken basisschool Op Weg uit Vorstenbosch, D’n Dijk uit Odiliapeel en bso De Bunders uit Veghel in de Boekelse Scouting accommodatie. Bart van Sleeuwen, de voorzitter van stichting D’n Eik, die het aangrenzende educatief centrum De Perekker en de omliggende terreinen beheert, valt het op dat de omgeving altijd keurig wordt achtergelaten.

Van Doren, We betalen uit de huuropbrengsten het onderhoud en de aanschaf van dure goederen zoals tenten of een geluidsinstallatie. Het pand wordt alleen verhuurd aan jeugdverenigingen en scholen. Dus geen feestjes, buurtverenigingen of voetbalclubs.

Ondertussen is het voor groepjes leerlingen van de Vlasgaard tijd om het bos in te trekken voor een stratego-spel. Het schoolverlaterskamp is nu pas echt begonnen.